Sistem stop&start – zakaj se avto med vožnjo ugasne?

Sistem stop&start

Imate avto, ki ima vgrajen sistem stop&start? Ga uporabljate? Veste, kaj je njegova funkcija in zakaj ga ima sedaj serijsko vgrajenega že večina avtomobilov? Ste tudi vi mnenja, da nenehno ugašanje in prižiganje motorja škoduje motorju?

Primarna funkcija tega sistema je zagotavljanje čim manjšega povprečja CO2 in prihranek goriva (ocenjujejo, da naj bi bil prihranek vse do 10 % goriva, vendar se to redko zgodi). Zakaj? V praksi so pogoji, ki bi zagotovili tolikšno varčevanje z gorivom le redko zagotovljeni in posledično je zmanjšanje izpustov bolj skromno.

Priporočena uporaba sistema je predvsem v prometnih zamaških, ki so žal eden glavnih težav v sodobnih mestih. Za primerjavo; v raziskavi iz leta 2017 so ugotovili, da prebivalci v Moskvi v prometnem zastoju preživijo kar 91 ur na leto, prebivalci v Londonu 73 ur na leto, prebivalci v Parizu pa 65 ur na leto. Ni malo, kajne?

Vemo, da vožnja v prometnem zastoju poveča porabo goriva, kar pomeni tudi več škodljivih izpustov. Uporaba sistema se priporoča predvsem v velikih mestih, kjer je veliko semaforjev in veliko stojimo. Takrat sistem lahko odigra svojo vlogo in pomaga prihraniti pri gorivu.

V primeru, da sistem med vožnjo ugasne na primer samo trikrat za par sekund, pa žal ne moremo pričakovati prihranka pri bencinu.

Je sestava motorja ista?

Ker je motor bolj obremenjen, je potrebno okrepiti nekatere komponente, da lahko omogočajo daljšo življenjsko dobo vozila. Motor, ki se stalno zaganja in ugaša, zahteva vgradnjo boljših komponent, saj potrebuje zmogljivejši zaganjalnik, zmogljivejšo električno napeljavo in večjo kapaciteto akumulatorja.

Motorji, ki vsebujejo tudi turbopolnilnik, pa potrebujejo še električno črpalko hladilne tekočine, da se turbinski polnilnik lahko ohladi, preden se motor ugasne (v nasprotnem primeru lahko pride do okvare). Vse to pomeni tudi višjo končno ceno avtomobila, kar pa naj bi opravičil prihranek pri gorivu.

Gumb za zagon in zaustavitev motorja

Se pa princip delovanja sistema med znamkami avtomobilov razlikuje. Peugeot ima sistem, ki pri zaviranju del energije nameni napolnitvi baterije oziroma kondenzatorja, ki jo nameni zaganjalniku ob vžigu motorja. Mazda pa ima tehnologijo i-stop, kjer se motorna gred in valji ustavijo v točno določenem položaju, da potrebujejo čim manj energije (goriva) za ponoven zagon.

Kdaj deluje sistem stop&start?

Proces delovanja je avtomatski, voznik pa lahko sam izbere, ali bo imel sistem vklopljen ali ne. Ko sistem s pomočjo računalnika zazna, da vozilo miruje ali ni v prestavi, prekine dovod goriva in prepreči, da bi svečka preko iskre začela proces izgorevanja goriva. Ko voznik pritisne na sklopko ali premakne vozilo naprej, se prekinjeni postopek znova zažene.

Da sistem deluje, morajo biti izpolnjeni vsi spodnji pogoji:

  • motor vozila je dovolj segret,
  • pokrov motorja in vrata voznika so zaprta,
  • voznik je pripet z varnostnim pasom,
  • hitrost vozila je vsaj 4 km/h,
  • alternator je v celoti operativen,
  • število vrtljajev motorja ne presega predvidene hitrosti prostega teka,
  • akumulator ni izpraznjen pod prednastavljeno vrednost v sistemu,
  • sistem za odmrzovanje stekel je izklopljen,
  • notranja temperatura ne odstopa od določene vrednosti več kot za 8 °C (pomembno predvsem v hladni sezoni).

Prednosti in slabosti

Sistem stop&start ima tako prednosti kot tudi nekaj slabosti.

Prednosti:

  • Izklop motorja, ko ni potrebe, da deluje (npr. v prometni konici, pred semaforjem), kar omogoča prihranek pri gorivu.
  • Optimalno delovanje katalizatorja: ko stojimo, obremenjujemo motor pri nizkih vrtljajih; ker se motor izklopi, je čas obremenitve krajši, kar podaljša življensko dobo katalizatorja.
  • Pri dizelskih motorjih upočasni oblikovanje depozitov na EGR ventilu, zmanjša porabo sečnine in prispeva k bolj učinkoviti obnovi dizelskega filtra.
  • Dobra lastnost stop&start sistema je tudi, da ga lahko voznik sam izklopi. Tako se lahko vsak sam odloči, kdaj ga bo uporabljal oziroma oceni, če je njegova uporaba smiselna.

Slabosti:

  • Potreba po bolj zmogljivi opremi (zaganjalnik in akumulator), ki so tudi dražje od običajnih.
  • Pogosti in ponavljajoči vžigi motorja povečajo obremenitev na ležaje ročične gredi.
  • Zakasnitev vžiga, ki predstavlja neudobje pri vožnji (0,8 s pri sistemih z ojačanim zaganjalnikom, 0,4 z reverzibilnim alternatorjem ter 0,35 s pri nastavljivem vbrizgu goriva).
  • Deluje samo, ko so izpolnjeni določeni pogoji (kateri, preberite zgoraj).

V Avtoservis Selan se zavedamo, da je navdušenje in uporaba sistema stop&start zelo individualna in se razlikuje od voznika do voznika. Običajno ga vozniki, ki se veliko zadržujejo v mestih, pogosto uporabljajo, tisti, ki pa se vozijo predvsem po avtocesti in hitrih cestah, pa ga raje izklopijo, saj za njih nima dodane vrednosti. Menimo, da je definitivno še prostor za izboljšave, a podpiramo razvoj tehnologije, ki bi bila za okolje manj sporna.

Tadej Blog