Redno preverjanje tlaka v pnevmatikah – je pomembno?

Preverjanje tlaka v pnevmatikah

Kako pogosto preverite tlak v pnevmatikah? Veste, zakaj je redno preverjanje pomembno? Zračni tlak v gumah lahko vpliva na vožnjo, obrabo pnevmatik, porabo goriva, varovanje okolja ter tudi na varnost med vožnjo. Naš cilj je, da se med vožnjo počutite varno, hkrati pa vam želimo prihraniti odvečne stroške pri vzdrževanju vozila, zato si preberite nekaj nasvetov, zakaj je zračni tlak v pnevmatikah pomemben ter kako ga vzdrževati.

Vožnja v avtomobilu s pnevmatikami, ki nimajo ustreznega tlaka, je lahko nevarna, vpliva pa tudi na odzivnost ter vodljivost celotnega vozila.

Kako pogosto se preverja tlak v pnevmatikah?

Leta 2014 je EU sprejela zakon, ki določa, da morajo biti vsi novi avtomobili opremljeni s sistemom za nadzor zračnega tlaka v gumah (TPMS). V primeru, da je v gumah nepravilen tlak, vas sistem sam opozori. Če je vaš avto starejši, morate tlak v pnevmatikah preverjati sami, saj še nima vgrajenega sistema.

Optimalno je, če tlak preverjate vsaj enkrat na mesec, če pa se veliko vozite, pa to lahko naredite še pogosteje (sploh v poletnih mesecih, ko iz gum zrak uhaja hitreje kot v hladnejših mesecih).

V Avtoservis Selan priporočamo, da tlak v pnevmatika preverite tudi, ko se odpravljate na daljšo pot ali na počitnice ter v situacijah, ko se v vozilu prevaže več prtljage ali potnikov, saj so gume takrat bolj obremenjene.

Kako vem, kakšen mora biti zračni tlak v pnevmatikah?

Zračni tlak v pnevmatikah določi proizvajalec, saj ni odvisen od velikosti ali tipa pnevmatike, temveč je odvisen od posameznega avta. Podatke o tem, kakšen je pravilen tlak, najdete v navodilih za uporabo, običajno pa so zapisana tudi na dnu sredinskega strešnega stebrička (ko odprete vrata) ali pri odprtini za polnjene goriva, pod pokrovom motorja ipd.

Preverjanje tlaka v gumah

Zračni tlak v sprednjih in zadnjih gumah se lahko razlikuje, zato pozorno preberite navodila. Prav tako ga prilagodite glede na trenutno obremenjenost vozila.

Na kaj morate biti pozorni pri preverjanju tlaka?

Svetujemo vam, da ste pozorni na naslednje:

  • Ko preverjate tlak, morajo biti gume hladne, saj tlak narašča hkrati s temperaturo zraka v gumah. Ker se med vožnjo gume in platišča segrejejo (posledično pa tudi zrak v njih), je treba predpisanemu tlaku dodati 0,2 – 0,3 bara.
  • Ob preverjanju si gume tudi poglejte in preverite, kakšna je njihova obraba, imajo kakšne razpoke ali ureznine. Če se vam zdi guma obrabljena in poškodovana, priporočamo, da napako čim prej odpravite ali opravite menjavo pnevmatik. Za nasvet in pomoč lahko pokličete tudi nas.
  • Vedno preverite tlak v vseh gumah, tudi v nadomestni.

Kaj se dogaja v pnevmatikah, ki nimajo pravilnega tlaka?

Kot že omenjeno zgoraj, morajo imeti pnevmatike zračni tlak takšen, kot ga je določil proizvajalec. Če temu ni tako, se neenakomerno in hitreje obrabljajo.

  • V primeru, da so gume premalo napolnjene, se zunanji robovi močneje obrabljajo, kar lahko pripelje do tega, da tekalna površina odstopi od podlage in se sčasoma predre.
  • V primeru, da je tlak previsok, pa se hitreje obrablja srednji del tekalne površine, sama pnevmatika pa je bolj občutljiva na ovire ter se hitreje prereže ali predre.

V vsakem primeru je obraba hitrejša, kot če bi imeli v pnevmatikah zračni tlak, ki je predpisan s strani proizvajalca. Zaradi tega bomo morali pnevmatike menjati hitreje, kar pomeni dodaten strošek. Zraven lahko prištejemo še stroške menjave npr. bolj obremenjenih delov podvozja, kar je lahko posledica previsokega tlaka. Zdaj pa izračunajte, kaj se vam bolj splača.

Omenili smo že, da se v vozilu z neprimernim tlakom v gumah zmanjša oprijem ter zaviralni čas vozila. Pri nizkem tlak v gumah se zaviralna pot lahko podaljša tudi za več kot 10 m, v primeru mokre ceste pa imamo več možnosti, da bo avto “splaval”.

Je treba tlak v gumah prilagoditi glede na hitrost vožnje?

Dejstvo je, da so posledice nepravilnega tlaka pri večjih hitrostih bolj drastične (npr. pri 120 km/h se gume obrabljajo dvakrat hitreje kot pri hitrosti 70 ali 80 km/h). Obraba gum pri večjih hitrostih se lahko poveča za kar 30 %, če je tlak v pnevmatikah za 20 % prenizek. Prav tako pa prenizek tlak vpliva na bolj trde bočne površine, ki so bolj izpostavljene poškodbam (npr. pri vožnji po makadamu, plezanju na robnike ipd.) ter na večjo poškodbo platišč.

Ker imajo takšne gume večji kotalni upor, se za njihovo vrtenje uporabi več energije, zato je poraba goriva večja, poveča pa se tudi količina izpustov v okolje in strošek bencina.

Kje lahko preverite tlak v pnevmatikah?

Če imate doma manometer, lahko meritev tlaka v gumah opravite kar v zavetju svojega doma. Če pa te naprave nimate, svetujemo, da se odpravite do najbližje bencinske postaje ali avtomehanične delavnice.

Dobrodošli tudi pri nas, kjer z veseljem preverimo, kakšen je tlak v vaših pnevmatikah in ga primerno znižamo ali zvišamo, tako da boste pripravljeni na varno in učinkovito vožnjo.

Tadej Blog