Katere vozne navade škodijo vašemu vozilu?

Škodljive vozne navade

Vsak voznik ima pri vožnji svoje navade oziroma svojo tehniko vožnje, ki je povsem individualna, pa čeprav se v šoli vožnje učimo po istih principih. Skozi čas hitro pozabimo, kaj so nas tam naučili, in razvijemo svojo tehniko vožnje ter rokovanja z vozilom.

Čeprav še vedno upoštevamo vsa cestno-prometna pravila, pa naše vozne navade lahko škodujejo vozilu, saj nekatere izmed njih povzročajo pretirano obrabo določenih delov in vodijo do okvare.

V tem članku se bomo osredotočili na nekaj navad, za katere vam priporočamo, da jih čim prej opustite.

1. Zaviranje samo z zavoro

Za varno vožnjo v prometu je potrebno vzdrževati varnostno razdaljo. Vendar to ne pomeni, da moramo nenehno pritiskati na zavoro. Če spadate med tovrstne voznike, boste pogosto menjali zavorne ploščice in diske. Bolje je, če dovolj zgodaj izpustite gas in se poslužujete zaviranja z motorjem. Hitrost lahko dodatno zmanjšate tako, da prestavite v nižjo prestavo in pri tem sklopko počasi spuščate.

2. Prekomerna obtežitev vozila

Vsako vozilo ima določeno dovoljeno oziroma priporočeno obremenitev, kar lahko preberete v navodilih za uporabo (največja dovoljena teža vozila). Sicer so sodobna vozila zasnovana tako, da lahko prevažajo težke tovore, vendar jih vseeno lahko preveč obremenimo. Bolj ko vozilo obremenimo, večje obremenitve so na vzmetenju, zavorah in pogonskem sklopu. Zaradi tega je priporočljivo, da v avtomobilu ne vozite nepotrebnih predmetov, saj to vpliva na porabo goriva.

3. Odlašanje popravila in zanemarjanje opozorilnih luči na armaturni plošči

Se vaše vozilo med vžigom ali vožnjo nenavadno oglaša? Vsako škripanje ali drugi zvoki, ki običajno niso prisotni, lahko pomenijo, da je prišlo do neke okvare. Pogosto se zgodi, da vozniki situacijo ignorirajo in odlašajo z obiskom mehanika, kar pripelje do tega, da se vozilo pokvari ob najbolj neprimernem času – sredi ceste.

Opozorilne lučke na armaturni plošči

Podoben primer je ignoriranje opozorilnih luči na armaturni plošči. V članku si lahko preberete, katere lahko ignoriramo toliko časa, da se varno zapeljemo do mehanika, in katere lučke ne smemo spregledati, saj to vodi do hujše okvare vozila. Če se na armaturni plošči pokaže opozorilna lučka za zavorni sistem, motor, okvara servo volana, airbag, tlak olja ali hladilni sistem, vam priporočamo, da se takoj oglasite pri mehaniku.

4. Zanemarjanje ročne zavore pri avtomatskem menjalniku

Pogosto parkirate vozilo, ki ima avtomatski menjalnik, na klancu brez ročne zavore? Napaka, saj to vodi v okvaro vgrajenega mehanizma sklopk. Ko parkirate v klancu, držite zavoro, prestavite v “P” in potem zategnite ročno zavoro. Zavoro lahko počasi spustite.

5. Nepravilna uporaba sklopke

Ste vedeli, da prekomerna uporaba sklopke ni priporočljiva? Do le-te pride, ko pogosto menjate prestave ali pri speljevanju v klanec, kar povzroči prekomerno obrabo in skrajša njeno življenjsko dobo. Obraba sklopke ni zajeta v garancijo.

6. Prestavljanje v vzvratno prestavo pred zaustavitvijo vozila

Prestavljanje v vzvratno prestavo, še preden se vozilo ustavi, lahko pripelje do obrabe menjalnika. Vedno se prepričajte, da se je avto popolnoma ustavil, preden prestavite v prestavo za vzvratno vožnjo.

7. Vožnja pri visokih obratih s hladnim motorjem

Včasih, ko se nam mudi, se temu težko izognemo, vendar večina novodobnih motorjev niti ne potrebuje dolgega ogrevanja. Dokler se motor ne segreje na primerno delovno temperaturo, naj obrati ne presegajo 2.000 obratov na minuto. V hladnem vremenu pa priporočamo bolj umirjeno vožnjo, ki bo poskrbela za to, da se bo motor ogrel.

8. Vožnja čez luknje na cesti in hitrostne ovire

Če pogosto vozite po cestah, ki imajo veliko lukenj ali hitrostnih ovir in se jim ne izognete, lahko pride do škode na vozilu. Udarec, ki je posledica takšne vožnje, lahko povzroči poškodbe na kolesih in drugih delih vozila.

9. Zaviranje izključno z zavoro pri vožnji po klancu navzdol

Kako zavirate, ko se vozite po klancu navzdol? Uporabljate zavoro ali uporabljate tudi zaviranje z motorjem? Priporočamo vam slednje, saj pride do pregrevanja zavornega sistema ter obrabe zavornih diskov, če uporabljate samo zavoro. Z motorjem zavirate tako, da prestavite v nižjo prestavo.

10. Počivanje roke na menjalniku

Žal opažamo, da je to zelo pogosta navada pri voznikih. Nekateri proizvajalci vozil imajo to zapisano tudi v navodilih. Zakaj to ni priporočljivo? Dva pomembna razloga sta:

  • Za optimalno manevriranje potrebujete obe roki na volanu.
  • Roka, ki počiva, ustvarja stalen pritisk na menjalnik, kar vpliva na menjalniški sklop. To sčasoma pripelje do prevelike obrabe in težav pri menjavi prestav.

Ste se med branjem zgornjih vrstic poistovetili s katero izmed navad?

Nič hudega, navade vedno lahko spremenimo. Se strinjamo, da jih je težko opustiti, sploh ko nam omogočajo bolj udobno vožnjo. Toda če pomislimo na to, koliko bi lahko privarčevali, če bi se s spremembo navade izognili nepotrebnim okvaram in popravilom, se splača še enkrat premisliti in potruditi.

Lahko pa za mnenje o tem, kakšna je optimalna vožnja, povprašate naše avtomehanike, ki vam bodo na podlagi vašega avtomobila (in bolj pogostih okvari pri vašem vozilu) svetovali, čemu bi se bilo priporočljivo izogniti.

Tadej Blog